Vad är ett organisationsproblem? Ja, listan kan säkert göras lång men jag tycker de kan grupperas i två huvudkategorier. Inte sällan rör det sig om en kombination av de båda.
- Människor – kompetenser, attityder och beteenden som inte matchar de önskade eller förväntade
- Arbetssätt – system, rutiner, roller, strukturer som inte är ändamålsenliga
Alla organisationsproblem brukar kännas stora, fast de kanske inte är det. En anledning kan vara att problemet hängt kvar ett bra tag utan att bli löst. Det har blivit mer irriterande än stort.
När man bearbetar organisationsproblem upptäcker man snabbt att de inte kan isoleras så bra. Det är ofta många saker som hänger ihop. Det är svårt att reda ut vad som är symptom och vad som är problem. Därför kan lösningar på till synes små problem ändå bli rätt krävande. Det här vet vi ofta omedvetet. Och eftersom vi gärna drar oss för det där extra arbetet blir kanske problemet liggande. Och vi hoppas att det kanske går bort av sig självt…
Det händer att problem löser sig självt, genom att andra aktörer förändrar sig så att det uppstår en lösning. Då kan det vara lätt att pusta ut, släppa det hela, och jobba vidare. Men har problemet verkligen försvunnit? Under tiden det fanns kan en mängd bieffekter ha genererats. Kanske till och med skador som behöver repareras. Det här kan vara viktigt att ta itu med, annars kan nya problem uppstå ganska snart.
Det händer också att små organisationsproblem växer sig till stora. Ibland tar det tid, ibland går det riktigt fort. Det är förmodligen konsekvensen av att tidiga signaler på problem har ignorerats eller underskattats. Då behöver dels problemet hanteras, dels behöver man gå till botten med vad det är för mekanismer som gjort att problemet fått växa sig stort.
Ledarjobbet är att handskas med problem och störningar hela tiden. Många löser man själv. Andra behöver man hjälp med. I min mottagning jobbar vi tillsammans med tre processer för att hjälpa dig hantera ditt organisationsproblem.
1. Reda ut om det alls är ett organisationsproblem. Är det symptom du upplever? Är det kanske inget problem alls utan en egenskap din organisation har?
2. Om det är ett problem (dvs det kan finnas en lösning), arbeta med att vrida och vända på det och öka förståelsen för problemet. Ofta behöver det också omformuleras för att det skall gå att hitta lösningar.
3. Utforska lösningar. Organisationsproblem tenderar att kunna lösa på flera olika sätt så vi utforskar olika alternativ och dess konsekvenser. Vi studerar också mekanismerna som gjort att problemet uppstått för att se om förändringar av systemkaraktär också behövs. Sen kan du välja väg.
Hör av dig om du behöver hjälp. Jag har utvecklat en liten tjänst för det.
Jan
Lämna ett svar