Nytt äventyr!

Från och 1 maj 2013 tar jag över min fars förlag Bookhouse Publishing. Bookhouse kommer vara min huvudverksamhet samtidigt som jag kommer lämna utrymme för att göra en del andra uppdrag. Jag kommer fortsätta föreläsa och hålla seminarier. Och jag kommer fortsätta ge individuell rådgivning till ledare.

Här det brev min far och jag skrivit till våra nätverk och kunder:

Vi har faktiskt gjort det en gång förut, fast åt andra hållet. Far tog över efter son. Men nu är det dags att göra ”på riktigt” dvs son tar över efter far.

Bookhouse (*) som varumärke kom till liv 1993 när Jan Jr bildade en postorderbokhandel vars första import var Tom Peters mastodontverk ”Liberation Management”. Det ena ledde till det andra och snart fanns en butik på Malmtorgsgatan i Stockholm dit många tog sig för inspiration och inköp av utvald managementlitteratur. I butiken fanns också ett gediget sortiment av IT-litteratur som förvärvades av dåvarande Fritzes.

Ett antal år senare, när far tagit över efter son, skapade Jan Sr Bookhouse Publishing genom utgivning av Kjell A Nordströms och Jonas Ridderstråles bok Funky Business. Som kuriosa kan sägas att den gavs först ut på engelska och sedan på svenska. Få, om någon, svensk affärsbok har sålt så bra och översatts till så många språk. Över åren har massor med bra böcker givits ut, både svenska och utländska som översatts.

En tid levde de två Bookhouse-företagen parallellt. Bokhandeln lades dock ned år 2002 och allt fokus lades på att utveckla förlaget.

När nu son tar över efter far så blir det förstås aktuellt med en del utvecklingsarbete. Förlagsbranschen utmanas rejält av digitaliseringen och ett litet nischförlag ännu mera så. Det gäller att skapa relevans i ett nytt marknadslandskap. Utan att föregripa utvecklingen allt för mycket går det ändå att säga några saker om Bookhouse inriktning framöver:

  • Fokus på berättarskap snarare är författarskap. Bookhouse berättare skall excellera i sin muntliga framställan lika mycket som i sin skriftliga.
  • Lite bredare roll och profil. Personligt och kunnigt urval. Uttryckt på ”annan ledd” och närmare individen. Andras produkter kommer också erbjudas. Samma intresse för utveckling och nya perspektiv. Och fortfarande inga handböcker.
  • Närmare relationer med våra kunder. Ökad direktförsäljning. Fler events. Fler samtal. Ännu öppnare utvecklings- och produktionsarbete. Ett starkt nätverk.

Jan Sr  blir ”editor at large” och uppdragstagare. Jan Jr tar kommandot och fattar besluten.  Under hösten kommer utvecklingen av Bookhouse börja synas. Det vore roligt om du ville följa med på del 3 i vår berättelse om Bookhouse.

Jan & Jan

(*) Det är inte många som vet att namnet Bookhouse kom från TV-serien Twin Peaks av David Lynch. Lär mer här om The Bookhouse Boys:http://en.wikipedia.org/wiki/Bookhouse_Boys

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.