Björklund i farten igen

Jan Björklund tillhör inte mina favoriter. Lika bra att få det sagt direkt. Nu skall han än en gång höja kraven i skolan (se artikel i Dagens Nyheter idag). Allt detta kravhöjande börjar få mig fundera på vad detta egentligen handlar om. 

Jag börjar misstänka att staten ser att den inte får ut det den önskar av sina utbildningsinvesteringar. Nu funkar det inte längre att ha skolan som förvaringsplats och ändå hänga med i välfärdsligan. Alla de massiva summor som läggs i allmän skola producerar inte ett superduktigt och superinnovativt Sverige. Istället glider vi sakta nedåt i alla rankingar.

Utifrån denna hypotes är det då rätt intressant att Utbildningsministerns lösning alltmer är att klaga på eleverna (kunderna) som inte lever upp till sin del av dealen. Staten hostar upp stålar, slitna lokaler och underbetalda lärare och eleverna är inte tacksamma och vet inte sitt bästa. Lite så kan jag tycka att det är.

Det skulle vara klädsamt om ministern och hans hundratals tjänstemän på Utbildningsdepartementet funderade mer på om det finns systemfel i skolan snarare än motivationsproblem hos barnen. Jag har varit med tillräckligt länge för att veta att med rätt verksamhet kommer barnens (och vuxnas för delen) glädje och motivation. 

Den stora utmaningen är att omvärldsutvecklingen har sprungit ifrån det statliga utbildningssystemet. Alla vet det, kanske också ministern och hans hundratals tjänstemän. 

Men uppenbarligen är det mer attraktivt att låtsas som att systemet går att laga, än att helt börja om.

Vad sägs om att skapa världens mest innovativa skola? Som har en nydefinierad uppgift i samhället? 

Med start på ett vitt papper. 

Count me in.

//jan

3 kommentarer

  1. Jan Björklund aviserar radikalt högre tröskel för att komma in på högskolan från 2014, skriver DN och hyllar förslaget på ledarplats. Ingen annan får komma till tals i artikeln, därför har mediekritiska nyhetstjänsten Second Opinion intervjuat pedagogikforskare Christina Cliffordson och Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
    Läs hela artikeln på: http://www.second-opinion.se. Lyft gärna, kommentera och skriv gärna egna inlägg! MVH Second Opinions redaktion

  2. Den sterilt instrumentella synen på kunskap skiner igenom, regeringen vill ha en hårdare uppstyrd skola och högskola – men vågar inte gå hela vägen och återinföra en studentexamen (de flesta europeiska länder har en verkliga examina vid slutet av gymnasiet och/eller vid intaget till vissa universitetsprogram; man litar inte mekaniskt på sifferbetygen). Björklund biter sig fast i principen att alla som lämnar gymaniset ska vara behötiga att söka till universitetet – alla program ska ju få del av den här utökningen av svenska och engelska – men samtidigt vet alla att de inofficiella, strukturella hindren för att ta sig vidare til högskolan blir högre: det nya studiemedelsförslaget, bristen på jobb och bostäder, avskaffandet av kårobligatoriet. Näää, den här regeringen sitter sannerligen till halsen fast i en fantasilöst teknokratisk syn på kunskap och utbildning!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.