Ingen har en aning

Skolpolitik måste ju vara osannolikt svårt att hålla på med. Alla har ju en egen erfarenhet att relatera till. Hur man vrider och vänder på det så finns det alltid någon som tycker tvärtom.

I dagens SvD får minister Björklund på pälsen av oppostionen. Det kan han gott ha. Inte för att jag sympatiserar med oppositionens syn på skola och lärande. Den är minst lika förlegad som Björklunds. 

Det hindrar ändå inte mig från att tycka att oppostionen har en klar poäng i att Björklund fokuserar mer på disciplin än på kunskaper. Kanske är fokus på disciplin ett sätt att dölja att han och skolsystemet inget vet om den värld våra barn skall leva i framöver. Och än mindre vet hur man skall förbereda barn på en värld som ingen vet något om. Men disciplin och regler är konkret och bra och gör att man som minister kan känna sig handlingskraftig. Jag mår illa.

Idag hade jag kontakt med min sons rektor. Han går i tvåan. Jag frågade när man får lära sig sociala regler på nätet i skolan. Det står inte i läroplanen säger han, men på min sons skola har de ändå en del sådant innehåll i fyran och femman. Välkommen ut ur buren. Det är i sju- och åttaårsåldern den riktiga internetdebuten görs.

Är det någon som på allvar tror att dagens skola ger våra barn de bästa möjliga förutsättningarna för ett bra liv när de är vuxna? Min son skall gå i skolan i 10 år till. En sak är jag säker på. Världen kommer år 2019 inte att se ut som dagens läroplan.

//jan

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.